Öppet helgfria vardagar 9-12 och 13-15

Ring 010-303 07 40

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och deras svar.

Kategorier

Om det finns anmärkningar i protokollet är det du som anläggningsägare som reklamerar anläggningen gentemot din avtalspart.

För att reklamera en produkt enligt konsumentköplagen eller en installation enligt konsumenttjänstlagen ska man påvisa och styrka fel. Protokollet uppfyller detta!

Enligt konsumenttjänstlagen ska man reklamera så snart man fått kännedom om ett fel. Skriv ett mail att du reklamerar anläggningen enligt besiktningsprotokollet (skicka med länken) och begär att besikningsanmärkningarna åtgärdas. Du har möjlighet att bestrida eventuell obetald faktura i samband med översändandet men det är inget krav för fortsatt reklamation om du har betalat eller väljer att betala.

Begär bekräftelse på mottagen reklamation och åtgärdsplan inom 30 dagar. Be installatören bemöta varje punkt i en åtgärdsplan där de antingen åtar sig att åtgärda anmärkningen eller bestrider anmärkningen genom att komplettera med intyg eller källhänvisning på att de följt regler eller instruktion från tillverkare.

14 dagar är en vedertagen godkänd svarstid. Det är högtryck i branschen så man bör nog acceptera om de innan denna tidsrymd svarar att de handlägger ärendet med ytterligare samma tid. Viktigt är att det har gått fram till organsiationen. Skicka därför till en mail av karaktären info@, support@, faktura@ eller motsvarande.

Först efter 30 dagar har du möjlighet att lämna in en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, om installatören inte svarat eller delvis nekat krav på åtgärder efter reklamationen. Sista datum för anmälan är inom ett år från det att du klagade till företaget första gången. Notera att det kan vara ett datum som ligger före besiktningsdatumet.

Som konsument kan man reklamera installationen om man kan påvisa och styrka fel, tex genom en besiktning.

Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.

Reklamation ska ske så snart felet upptäcks.

Läs om detta på konsumentverket

 

Institutet för Solenergikvalitet
En oberoende besiktning av dina solceller

Jämför leverantörer

Kundtjänst

Helgfria vardagar 9-12 och 13-15

010-303 07 40

info@solenergikvalitet.se

Mer information

Personlig integritet

Hantera kakor

GDPR

Sociala medier

Facebook

LinkedIn

Ändra eller avboka tid

Behöver du hitta en ny tid eller vill avboka din besiktning så kan du enkelt göra det på din personliga kundsida

Copyright © 2024 IFSEK - Institutet för Solenergikvalitet - Org.nr 559270-1949