Öppet helgfria vardagar 9-12 och 13-15

Ring 010-303 07 40

Hur långt efter installationen kan man göra en besiktning

När det gäller installation av solpaneler är det viktigt för både konsumenter och näringsidkare att förstå de lagar och regler som gäller. Tyvärr sprids det felaktig information inom branschen och till privatpersoner kring vad som gäller.

Hur långt efter installationen kan man göra en besiktning
Axel Svensson

Axel Svensson

2023-12-19

Tidsram för besiktning efter installation

Lagen specificerar ingen särskild tidsgräns för när en besiktning måste ske efter installationen av solpaneler. Dock erbjuder den tioåriga reklamationsrätten en omfattande tidsperiod för konsumenter att identifiera och rapportera eventuella problem och få åtgärder utförda.

Solcellinstallationer och konsumenttjänstlagen

Viktigt att notera är att solcellinstallationer inte klassas som småhusentreprenader enligt svensk lagstiftning. Detta innebär att särskilda bestämmelser som gäller för småhusentreprenader inte direkt tillämpas på solcellinstallationer. Denna distinktion är avgörande när det gäller lagar och regler kring reklamationer, besiktningar och rättigheter för både konsumenter och näringsidkare inom området för solenergi.

Felaktig tjänst

En tjänst bedöms som felaktig om den inte uppfyller de professionella standarder som kan förväntas av en kvalificerad och ansvarsfull yrkesperson. Detta betyder att arbetet ska motsvara de krav på yrkesmässighet som rimligen kan ställas av en konsument. Även om ett arbete utförs på ett yrkesmässigt sätt, kan det fortfarande anses vara felaktigt om det inte överensstämmer med vad som överenskommits mellan leverantören och kunden.

Reklamera i tid

När en konsument, eller besiktningsperson på uppdrag av konsumenten, identifierar ett fel i en tjänst, är det enligt § 17 i konsumenttjänstlagen viktigt att snabbt informera tjänsteleverantören om problemet, helst så snart felet upptäcks. Tidsramen för att lämna in en reklamation varierar beroende på felets natur och kan inte alltid definieras i förväg. Generellt anses en reklamation som görs inom två månader efter att felet upptäckts vara inom rimlig tid. Det bör dock noteras att beroende på det specifika felet kan tidsramen för att reklamera vara längre.

Ej överens om reklamation

Om du inte kan nå en överenskommelse med företaget gällande din reklamation, har du möjlighet att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN granskar ditt fall och ger en rekommendation för hur tvisten bör lösas. Det är vanligt att företag följer dessa rekommendationer från ARN. Att få ett ärende bedömt av ARN är kostnadsfritt. Normalt tar handläggningen ungefär sex månader, men tiden kan variera beroende på ärendets komplexitet och omständigheter; i vissa fall kan processen vara snabbare, medan den i andra kan ta längre tid.

Garantitid kontra reklamationsrätt

Ett fall som ARN behandlat illustrerar skillnaden mellan garantitid och reklamationsrätt enligt svensk lag. I detta fall lade en solpanelanläggning av sex år efter installationen. Trots att installationsgarantin på fem år hade löpt ut vid tidpunkten för reklamationen, fastställde ARN att konsumenten hade rätt till ersättning för reparationskostnaden, en annan firma hade gjort åtgärder, baserat på konsumenttjänstlagen.

Enligt § 17 i konsumenttjänstlagen har konsumenter en reklamationsrätt om tio år för tjänster som rör arbete på fast egendom. Detta gäller även när en specifik installationsgaranti löpt ut. Detta fall visar på lagens förmåga att erbjuda skydd utöver standardgarantier, vilket är särskilt relevant för långsiktiga investeringar som solpaneler.

17 § Konsumenttjänstlagen
"Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse."

Sammanfattning

För konsumenter och näringsidkare, är det viktigt att förstå skillnaden mellan garantitid och reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen, särskilt för arbete på fast egendom som solpanelinstallationer. Denna förståelse säkerställer att både konsumenter och näringsidkare kan navigera i lagarna kring solenergiinstallationer på ett korrekt sätt.

Som privatperson kan du alltså göra en besiktning flera år efter installationen är färdigställd och få felaktigheter i tjänsten åtgärdade.

Institutet för Solenergikvalitet
En oberoende besiktning av dina solceller
Jämför leverantörer
Kundtjänst

Helgfria vardagar 9-12 och 13-15

010-303 07 40

info@solenergikvalitet.se

Mer information
Personlig integritet

Hantera kakor

GDPR

Sociala medier

Facebook

LinkedIn

Ändra eller avboka tid

Behöver du hitta en ny tid eller vill avboka din besiktning så kan du enkelt göra det på din personliga kundsida

Copyright © 2024 IFSEK - Institutet för Solenergikvalitet - Org.nr 559270-1949